Mat i barnehagen.

Vi følger statens ernæringsråds retningslinjer og anbefalinger for mat og matvarer for barnehager. Vi ønsker å fremme gode og sunne matvaner. Det serveres barnevennlig, norsk og internasjonal mat, basert på sesongens råvarer.

Barnehagen er ansvarlig for lunsjmåltidet. 3 dager i uken serveres det varm mat og 2 dager er det brødmat. Det serveres drikke til alle måltider.

Ved allergier og andre hensyn er det viktig at dere gir oss beskjed, slik at vi på best mulig måte kan tilrettelegge for ditt barn.
Trenger barnet andre matvarer enn hva våre leverandører kan levere, må dere selv sørge for dette. Ta kontakt med kjøkkenet, så finner vi ut av det sammen.
Skal barnet prøve ut en annen kost for en periode (teste ut evt allergi eller intoleranse), tar foreldrene selv med mat i denne perioden.

Barna må ta med matpakke til frokost og frukt til fruktmåltidet hjemmefra. Det kommer til å bli mange matpakker i løpet av året. Husk at vi i barnehagen legger vekt på sunn og god mat. Vi foreslår gjerne en frukt eller grønnsakbit i tillegg til grovbrødet.

Ta med en drikkeflaske som barna har stående her, til drikke utenom måltidene og utendørs på sommeren